طراحی و نقشه کشی به صورت پروژه ای

طراحی و نقشه کشی به صورت پروژه ای

طراحی و نقشه کشی به صورت پروژه ای

انجام پروژه های نقشه کشی صنعتی و ساختمان و طراحی در کوتاه ترین زمان

تبدیل کلیه نقشه های کاغذی ، عکس و اسکن ، شماتیک دستی و طرح های اولیه به نقشه های اتوکد و انجام کلیه امور نقشه کشی به صورت دو بعدی و سه بعدی 3d و ترجمه نقشه های خارجی .

انجام کلیه پروژه ها برای اشخاص ، دانشجویان و شرکت ها بالاترین کیفیت و دقت و تحویل در کمترین زمان

قیمت بسیار مناسب و پذیرش پروژه از سراسر ایران و سایر کشورها و امکان دریافت سفارش و ارسال پروژه ها با ایمیل و پرداخت با کلیه کارت ها بانکی در ایران

با استفاده از نرم افزار های CATIA – AUTOCAD – SOLIDWORKS

مهندس علی اصغر بیات – کارشناس نقشه کشی و طراحی صنعتی

Tel: 09108181858

Telegram id: @aliasgharbayat

Mail: aliasgharbayat@gmail.com

بایگانی

شاپ دراوینگ چیست؟

شنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۸:۲۰ ق.ظ

شاپ دراوینگ چیست؟

منظور از شاپ دراوینگ یا نقشه های کارگاهی ، نقشه هایی که کارخانه ها و پیمانکاران جهت قطعه زنی ،ساخت و نصب استراکچرهای فلزی استفاده می کنند است. این نقشه ها را از روی نقشه های سازه تهیه می کنند. به عبارتی بعد از آن که مهندسین معمار وسازه کار خود را به اتمام رساندند نوبت به فاز جدیدی می رسد که در آن نقشه های کارگاهی تهیه می شوند.

عنوان تبلیغ
 

نقشه های کارگاهی به چه شکل تهیه می شوند و روال کار به چه صورت است؟


درابتدا می بایست تیم مهندسی که می خواهد نقشه های کارگاهی را تهیه کند نقشه هایسازه را بادقت بررسی کند وابهمات ونواقصی که در نقشه ها موجود می باشد را به اطلاعپیمانکار برساند در همین حین تیم دیگری مشغول ورق چینی ستون ها می باشد و سپس بحث شیرین مدل سازی با رعایت آیین نامه آغاز میشود.منظور از مدل سازی این است که تیم شاپ از روی نقشه های سازه ،اسکلت فلزی را در کامپیوتر به صورت سه بعدی توسط نرم افزار مدل می کند که نقشه های کارگاهی از روی همین مدل استخراج می شوند.

از چه نرم افزار هایی در تهیه نقشه های کارگاهی استفاده می شود ورایج ترین آن ها در ایران کدام است و چه قابلیت هایی دارد؟

درگذشته نه چندان دور این نقشه به صورت دستی تهیه می شدند و برای تهیه این نقشه هااز تعداد نفرات زیادی برای نقشه کشی و همچنین برای نظارت بر این نقشه ها استفادهمی کردنددر کل یک فرایند اصطکاکی و زمان بر بود که اکثرا در پروژه های صنعتی وساختمانی خاص مثل کارخانه سیمان …انجام می شد.شایان ذکر است در حال حاضر نیزهستند کارخانه هایی که نقشه های کارگاهی را تهیه نمی کنند و به روش سنتی و از روی فایل مادر سازه کار ساخت را انجام می دهند در قسمت دیگری به صورت تخصصی به مقایسه یک کارخانه سنتی ومدرن خواهیم پرداخت و با این مقدمه به ادامه پاسخ پرسش خواهیم پرداخت.درکل در کشور ما از نرم افزار تکلا استراکچرزTekla structuresکه به نام Xsteelنیز معروف است در اکثر پروژه هااستفاده می کنند و رایج تر است اما نرم افزار های دیگری نیز هستند که همچین توانایی هایی دارند که در ذیل به اسم معروف ترین آن ها آورده شده اند.

– Bocad
– Bentley Microstation
– Bentley Geopak Rebar
– Revit Structure
– Solidworks

انتخاب صحیح نرم افزار و مسلط بودن اپراتور به نرم افزاروتخصص داشتن در زمینه پروژه ای که می خواهد مدل شود و نقشه های کارگاهی آن تهیه شود از اهمیت بالایی برخورداراست.خوب بهتر است درقسمتی دیگر به صورت تخصصی قابلیت های این نرم افزار ها شرح داده شود و دپارتمان نرم افزار گروه مهندسی توانا این وظیفه را بر عهده گرفته است،اما در اینجا به صورت مختصر به عنوان مثال قابلیت های نرم افزار تکلا استراکچر یاxsteelرا بیان می کنیم.اولین قابلیتی که می توان از آن نام برد توانایی مدل کردن اکثرسازه های فلزی و بتونی می باشدو سازه های صنعتی و ساختمانی را می توان در آن مدل کرد وازمدل خروجی نقشه های مورد نیاز در روند تولید مثل نقشه های قطعه زنی،ساخت،نصب و…را گرفت ،مبحث بعدی گزارش های خیلی مفیدی است که این نرم افزار می دهد و می توان با آن ها مقدار متریال مصرفی را به دست آورد و بسته به سرعت پروژه سفارش خرید برای هر پارت از پروژه را داد که همین قضیه باعث کاهش نیروهای دفتر فنی می شود ودر حالت ایده ال یک الی دونفر کم می شود و وظایف آن ها در تیم شاپ مطرح می شود،مبحث بعدی که می توان از آن بهره برد بحث کنترل پروژه است که از اهمیت بسیاربالایی در روند ساخت بر خوردار است معمولا در حال حاضر کنترل پروژه در دفتر فنی کارخانه انجام می شود و در کارخانه هایی که روند سنتی خودراکنار گذاشته اندتوسط نرم افزار هایی مثل Ms project صورت می گیریدشایان ذکر است نرم افزار هایی که جهت کنترل پروژه به کار برده می شوند نیاز به یک ورودی دارند که در بحث شاپ این ورودی همان ریپورت ها وگزارش هایی است که نرم افزارتکلا می دهد با این تفاصیر اگر این وظیفه نیز به تیم شاپ متحمل شود باعث می شود یک نفر دیگر هم از دفتر فنی کم شود و البته احتمال خطا نیز پایین خواهد آمد زیرا که کنترل پروژه ای که در تکلا انجام می شود اولا اپراتور از مدل دید سه بعدی دارد وکسی که در دفتر فنی این عمل راانجام می دهد فقط یک ریپورت از نقشه ها دارد و ثانیا درصورت بروز اشتباه با خبر خواهد شد.

برخی از خدمات قابل ارایه توسط نرم افزار Tekla Structures – Xsteel

• تهیه یک مدل سه بعدی در مقیاس حقیقی که در محل نصب خواهد گردید ارایه این مدل سه بعدی کمک شایان توجهی به کاهش خطای انسانی در ضمینه طراحی سازه وهمچنین قرارگیری المانهای مختلف اعم از اتصالات .تیرهای اصلی وفرعی و پله های سازه می تواند داشته باشد
• افزایش سرعت به دلیل استفاده از اتصلات هوشمند .این اتصلات ابتدا به وسیله تیم متخصصان ما برطبق نقشهای سازه تولید شده سپس هوشمند سازی وآماده استفاده می گردند
• تهیه نقشه تک تک قطعات به کار رفته در سازه
• تهیه نقشه های مربوط به مونتاژ تمام قطعات
• تصریح بخشیدن به عملیات نصب به دلیل برطرف شدن تمامی بر خوردهای موجود بین اعضای سازه همچنین بررسی دقیق نقشه های سازه توسط تیم کارشناسان ما
• تهیه گزارشات مربوط از جمله لیست قطعات مونتاژ لیست جز به جز قطعات متریال لیست لیست پیچ ومهره استفاده شده در سازه همچنین می توان از گزارشهای مختلف نرم افزار برای تهیه یک صورت وضعیت بی عیب ونقص استفاده کرد
• تهیه نقشهای نصب جهت سهولت و سرعت بخشیدن به کار نصب سازه

شاپ درایینگ (دراوینگ) چیست؟

اصطلاح صحیح شاپ درائینگ می باشد و از ۲ واژه  Shop+Drawing تشکیل می شود و به معنای نقشه های کارگاهی می باشد.اصولا هر وقت سخن از طراحی سازه می شود نرم افزارهایی نظیرETABS-STAADPRO-SAP-REVIT قدرت نمایی می کنند. حال بررسی مسائل اجرایی قبل از اجرا و برآورد دقیق پروژه و برنامه ریزی و مدیریت در هنگام ساخت و نصب اسکلت فلزی و انواع سازه های فلزی  از مواردی هستند که نیاز به نقشه های کارگاهی در راستای نقشه های محاسباتی را ایجاد می کنند.
در نقشه های کارگاهی (شاپ دراوینگ) دقیقا چه مواردی مشخص می شوند؟

در تهیه نقشه های کارگاهی در مرحله ابتدایی نقشه های محاسباتی -نقشه های معماری و نقشه های ازبیلت فونداسیون به عنوان ورودی های اولیه به گروه شاپ تحویل می شود .

در مرحله دوم سازه به صورت سه بعدی با مقیاسی از سازه واقعی مدل می شود. درشاپ داروینگ شاپ دراوینگ چیست شاپ درایینگ چیست؟ Construction Preconstruction ManskunRasti 2 این مرحله مواردی شامل ابعاد ورق بال و جان ستون های تیر ورق ها و مقاطع کلیه قطعات سازه (نظیر بادبند ها -کلیه اتصالات- زیرسری و ورق های اتصال-کلیه پیچ ها و میل مهار ها و صفحه ستون ها و …) با توجه به نقشه محاسباتی به نرم افزار معرفی می شود.

 مرحله سوم بررسی خطا های احتمالی در نقشه های محاسباتی و اعلام آن به گروه مشاور می باشد.

خطاهایی نظیر عدم تراز بودن ارتفاع تیر ها جهت اجرای سقف- نزدیک بودن پیچ ها به هم و عدم امکان استفاده از آچار-بزرگتر بودن ابعاد ستون ها نسبت به فاصله بولت های صفحه ستون ها و برخورد آن ها با هم و …

 مرحله چهارم تهیه نقشه های کارگاهی شامل نقشه های کد دار- تک برگ پلیت اتصالات به همراه تعداد دقیق و وزن.  نقشه های مونتاژ ستون – تیر و بادبند ها که در آن کد پلیت ها که قبلا جهت برش تهیه شده است در این نقشه ها به همراه محل نصب دوباره مشخص شده است همچنین نقشه های کلی شامل پلان ستون گذاری- پلان تیر ریزی و نماهای عمودی سازه نیز ارائه می گردند.

به طور کل تهیه نقشه های شاپ دراوینگ در امور ساخت و نصب اسکلت فلزی و انواع سازه های فلزی وحتی سوله ها بسیار کارآمذ می باشد علاوه بر بهینه سازی مدیریت زمان ،هزینه ها رانیز تا حدی بهبود میبخشد.

شرح وظایف فرد تهیه کننده نقشه های کارگاهی ( شاپیست) :
1- بررسی نقشه های اصلی و استخزاج مغایرتها
2- اعلام مغایرتها و پیگیری جهت دریافت اصلاحات
3- مدلسازی سازه
4- تهیه نقشه های اسمبلی، قطعه زنی و نصب به نحوی که قابل ساخت باشند.
5- تهیه گزارشهای لازم و خصوصا لیست خرید
6- تهیه کارت برش
7- اعمال رویژنها و تغییرات نقشه های اصلی
در صورتیکه تهیه نقشه شاپ به پیمانکار واگذار شده باشد، شرح وظایف بندهای 5 و 6 بایستی از همان ابتدا توافق گردد. همچنین اعمال رویژنها باعث دوباره کاری می گردد که بایستی هزینه این دوباره کاریها مجزا دریافت گردد.
در برخی از کارخانجات، وظیفه تهیه کارت برش بعهده واحد ساخت است.
اما مواردی چون بازرسی و … در حیطه دفتر فنی یک کارخانه نیست. در شرح وظایف واحد QC است.

عنوان تبلیغ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی